Advertorial
- in audiovizual: folosirea timpului destinat reclamelor, de catre o organizatie, pentru a afirma un punct de vedere in legatura cu o anumita tema;
- in presa scrisa: un text care se aseamana cu un material generat de catre redactie si care are un continut publicitar despre un produs sau serviciu. Din punct de vedere legal, este obligatorie demarcarea continutului publicitar de cel jurnalistic, prin mentionarea caracterului advertorial sau publicitar – marcat (P).
Afaceri publice (Public Affairs)
Componenta a relatiilor publice, care consta in influentarea procesului de elaborare, implementare sau evaluare al unor politici publice, considerate a avea impact asupra organizatiei. Termenul mai este folosit si de structurile guvernamentale pentru a-si descrie activitatile de relatii publice si de unele corporatii ca termen general care inglobeaza multiplele actiuni de relatii publice desfasurate de acestea
Audit al comunicarii
O analiza completa a comunicarii organizatiei – interne si/sau externe – pentru a evidentia: nevoile, politicile, practicile sau capacitatile de comunicare si pentru a completa datele necesare top managementului ca sa ia decizii economice in cunostinta de cauza in legatura cu obiectivele de comunicare ale organizatiei. Auditul comunicarii poate urmari sa:
- masoare eficienta programelor de comunicare la nivelul intregii organizatii, al unui singur departament sau al unui grup anume de angajati;
- evalueze comunicarea unui anumit subiect sau printr-un canal specific de comunicare;
- ajute la descoperirea unor neintelegeri, bariere informationale sau blocaje, dar si la evidentierea unor oportunitati.
Subiectele analizate prin audit pot fi: filozofia organizatiei privind comunicarea; obiectivele companiei; structura organizationala; programele de comunicare existente; vehiculele de comunicare folosite; comunicarea interpersonala a angajatilor; atitudinile fata de comunicarea existenta, la nivel intern si extern; nevoile si asteptarile la nivelul angajatilor etc. Ca metode de lucru se pot folosi: interviurile, focus-grupurile, sondajele de opinie, analiza documentelor, etc
Comunicare de criza
Ansamblul metodelor si politicilor utilizate de o corporatie pentru diseminarea informatiilor atunci cand organizatia este implicata intr-o situatie de criza. Pentru o organizatie, criza este o situatie neprevazuta, care intervine in desfasurarea normala a activitatii si care ii poate periclita imaginea si reputatia. Consecintele ei sunt importante la nivelul unuia sau mai multor publicuri. De regula, in cazul unei crize, publicul va cauta mai activ informatii in mass media pentru a intelege semnificatia evenimentelor. Prin intermediul comunicarii de criza, organizatia trebuie sa raspunda intr-un termen foarte scurt, cu acuratete si completitudine acestei nevoi de informare a publicului
Comunicare interna
Totalitatea formelor de comunicare cu angajatii sau alti membri dintr-o companie sau dintr-o organizatie
Comunicat de presa
Document scris, realizat de un specialist in relatii publice, care cuprinde o informare periodica despre activitatile intreprinse de client – o companie sau o organizatie – si care este distribuit institutiilor de presa in scopul de a fi adus la cunostinta publicului
Conferinta de presa
Intalnire organizata, in cadrul careia purtatorul de cuvant al unei organizatii sau al unei persoane aflate in atentia presei furnizeaza informatii si raspunde intrebarilor jurnalistilor
Corporatist
Care tine de corporatism si de ideologia lui, privitor la corporatism si la ideologia lui. Termenul este adesea folosit ca adjectiv pentru a desemna calitatea de a apartine unei „corporatii”, ceea ce constituie o greseala avand in vedere sensul ideologiei corporatismului. Vezi corporatism = doctrina social-politica si economica, aparuta dupa primul razboi mondial, care preconiza inlocuirea sindicatelor muncitoresti cu corporatii, organizatii profesionale din care sa faca parte atat muncitorii, cat si patronii, precum si inlocuirea Parlamentului cu o reprezentanta nationala a corporatiilor
Corporativ
Care tine de corporatii, privitor la corporatii
Dosar de presa
Dosar care contine comunicatul de presa, fototografii si alte materiale care ofera informatii despre contextul unei comunicari cu presa, si care este distribuit jurnalistilor. Odata cu dezvoltarea noilor tehnologii de comunicare, dosarele de presa au inceput sa includa si documente in format electronic, de ex. prezentari multimedia. In plus, site-urile organizatiilor cuprind acest tip de documente in sectiunea de presa
Focus-grup
Focus-grupul este o tehnica de cercetare calitativa, utilizata in advertising, marketing si relatii publice. Un focus-grup poate sa isi propuna sa identifice atitudinile si motivatiile unui public specific, sa testeze sau sa formuleze anumite teme si strategii de comunicare. Tehnica presupune o discutie informala, de maxim 2 ore, la care participa 8-12 persoane, alese astfel incat sa reprezinte un public-tinta dorit. Discutia este orientata de un moderator, care incurajeaza membrii focus-grupului sa vorbeasca liber despre anumite teme. Rezultatele nu pot fi generalizate la o intreaga populatie, ci dau directii asupra opiniilor participantilor si pot fi folosite ca ipoteze pentru cercetarile cantitative
Lobby
Procesul de construire si mentinere a relatiilor cu legislatorii si administratia in scopul influentarii legilor si politicilor formulate sau implementate de acestia. Este o practica folosita de specialistii in relatii publice care lucreaza pentru corporatii sau pentru servicii publice, atunci cand ajung sa reprezinte o anumita ramura industriala (de ex. petrolul sau gazele) sau anumite interese (de ex. organizatii din domeniul sanatatii)
Publicatie externa
Publicatie realizata de o organizatie pentru alte publicuri decat grupurile de angajati sau de membri ai sai: clienti, parteneri de afaceri, comunitatea locala
Publicatie interna
O publicatie destinata angajatilor sau membrilor unei companii sau ai unei organizatii
Publicity
O functie a relatiilor publice care implica diseminarea, prin diversele media selectate, a unor mesaje planificate si executate cu scopul de a mari interesul pentru o organizatie sau o persoana. Caracteristic pentru „publicity” este ca organizatiile nu platesc publicarea acestor informatii de catre media.
Relatii comunitare (Community Relations)
O componenta a relatiilor publice care consta in activitati de stabilire a unor relatii de incredere intre o organizatie si comunitatea in care opereaza. Obiectivele urmarite sunt sa se obtina sprijinul publicului si sa se creeze o imagine buna a organizatiei. Printre activitatile de relatii comunitare se numara:
- descoperirea asteptarilor si nevoilor comunitatii pentru a veni in intampinarea lor;
- construirea unei reprezentari pozitive a comunitatii, in privinta organizatiei;
- informarea permanenta si coerenta a comunitatii despre organizatie, etc.
Relatii cu grupurile multiculturale (Multicultural Relations)
Componenta a relatiilor publice care consta in stabilirea unor relatii cu indivizi si grupuri apartinand unor comunitati multiculturale. Caracterul multicultural se refera la diferentele percepute in legatura cu anumite grupuri la nivelul: originii etnice, religiei, rasei, abilitatilor fizice, orientarii sexuale etc. Rolul acestor activitati este de a arata ca organizatia respecta si raspunde nevoilor pe care le au indivizii care apartin unor grupuri multiculturale.
Relatii cu presa (Media Relations)
O functie a relatiilor publice care implica lucrul cu presa in scopul de a face cunoscuta o organizatie si de a raspunde solicitarilor jurnalistilor cu privire la acea organizatie.
Relatii financiare (Financial Relations)
O componenta a relatiilor publice care consta in crearea unui climat de incredere si a unor relatii reciproc avantajoase intre organizatie si comunitatea investitorilor sau, in general, intre organizatie si comunitatea financiara. Printre activitati se pot numara:
- consilierea managementului asupra modului de actiune al organizatiei in domeniul financiar-investitional (de ex. cum sa evite preluarea de catre o alta companie),
- gasirea celor mai eficiente modalitati de comunicare cu actionarii sau investitorii (de ex. orice crestere a profitului companiei trebuie comunicata pentru ca prezinta interes si va provoca reactii pozitive in randurile investitoriilor), etc.
Relatii guvernamentale (Government Relations)
O componenta a relatiilor publice care consta in stabilirea unor legaturi directe cu legislatorii sau cu agentiile de reglementare, care sa serveasca intereselor organizatiei. Aceasta componenta este importanta mai ales pentru companiile din industriile care sunt supuse unei legislatii stricte si care sunt afectate in mai mare masura de deciziile pe care le iau autoritatile. Activitatile de relatii guvernamentale pot cuprinde:
- monitorizarea actiunilor autoritatilor;
- informarea autoritatilor in privinta punctelor de vedere ale managementului companiei;
- cooperarea cu institutiile guvernamentale in proiecte care aduc beneficii de ambele parti; activitatile de lobby etc.
Relatii publice (Public Relations)
O functie distincta a managementului, care ajuta la stabilirea si la mentinerea unor relatii reciproce de comunicare, intelegere, acceptare si cooperare intre o organizatie si publicurile sale. Relatiile publice actioneaza in urmatoarele directii:
- realizeaza managementul problemelor,
- ajuta conducerea organizatiei sa fie informata despre publicuri si sa fie receptiva la opinia publica,
- defineste si accentueaza responsabilitatea managementului fata de interesul public,
- da posibilitatea conducerii sa fie in pas cu schimbarile si sa le utilizeze eficient,
- foloseste cercetarea si tehnicile etice de comunicare ca instrumente principale.
Componentele de baza ale relatiilor publice sunt: consilierea, cercetarea, relatiile cu presa, activitatea de publicity, relatiile cu angajatii/membrii organizatiei, relatiile comunitare, afacerile publice, relatiile guvernamentale, managementul crizelor, organizarea de evenimente, strangerea de fonduri, relatiile financiare, relatiile cu industria, comunicarea de marketing si relatiile cu grupurile multiculturale – conform Public Relations Society of America.
Relatiile cu industria (Industry Relations)
Componenta a relatiilor publice, care urmareste sa stabileasca relatii bazate pe incredere, cu actorii din industria in care activeaza compania (asociatiile patronale sau profesionale, companiile concurente, etc).
Reputatie
Parere publica, favorabila sau defavorabila, despre cineva sau ceva; felul in care cineva este cunoscut sau apreciat.
Responsabilitatea sociala a companiilor (Corporate Social Responsibility)
Adoptarea unor politici de afaceri care sa indeplineasca sau sa depaseasca asteptarile de ordin etic, legal, comercial sau asteptarile pe care le are societatea de la o companie – conform Business for Social Responsibility.
Shareholder
Persoana care detine actiuni din capitalul unei corporatii sau al unui fond mutual. In cazul corporatiilor, la dreptul de proprietate, se adauga dreptul de a dispune de dividende si dreptul de vot in legatura cu anumite probleme ale organizatiei, inclusiv asupra consiliului director. Reprezinta o categorie importanta din randul stakeholder-ilor unei organizatii.
Stakeholders
Publicuri (indivizi, comunitati, organizatii, grupuri socio-profesionale etc.) care afecteaza sau sunt afectate de operatiunile unei companii. Aceste publicuri pot fi interne (ex. angajatii companiei) sau externe (ex. clienti, furnizori, actionari, comunitatea locala, administratia etc).