În cadrul celei mai recente întâlniri organizate de Asociația Română de Relații Publice, cu tema „Colaborarea între comunicatori și media pentru combaterea fake news”, participanții au evidențiat importanța unei colaborări eficiente între profesioniștii din relațiile publice și mass-media în lupta împotriva dezinformării.
În deschiderea evenimentului, Cătălin Hosu, președintele Asociației Române de Relații Publice, a subliniat angajamentul asociației în lupta împotriva știrilor false, menționând că acest subiecte este unul de extremă importanță pentru asociației și a fost abordate ca atare n cadrul mai multor evenimente organizate de-a lugul timpului.
Invitatul special al întâlnirii, Toader Păun, Digital Manager la veridica.ro, a subliniat importanța responsabilității față de public și necesitatea unei informări corecte și complete. El a evidențiat că dezinformarea și lipsa onestității în transmiterea informațiilor au dus la pierderea încrederii publicului în media și în profesioniștii din comunicare. Totodată, a subliniat dificultatea de a distinge între informația corectă, informația greșită și manipulare, și a evidențiat nevoia de a naviga prin aceste provocări cu responsabilitate și competență.
Informația corectă este sufocată de zgomotul generat de cantitatea mare de informații lansate în spațiul public, iar provocarea majoră este să izolăm acea informație relevantă de zgomotul de fond. Fenomenul este alimentat de algoritmii platformelor sociale și motoarelor de căutare, care favorizează informațiile care generează interacțiuni, fără să aibă în vedere calitatea sau veridicitatea acestora. Astfel, se creează o bulă informațională în care oamenii sunt expuși la conținut care le validează propriile credințe și interese, fără să își pună întrebări critice.
Păun a menționat că oamenii devin prea receptivi la informații superficiale și că, odată ce aceste informații greșite sunt internalizate, devine dificil să le demontezi. Mai mult, platformele sociale pun obstacole în calea demontării acestor știri false, ceea ce face procesul de combatere a lor și de promovare a informației corecte dificil și consumator de timp. Lupta împotriva dezinformării este o provocare majoră pentru mass-media și profesioniștii în comunicare, în mediul digital contemporan.
Cătălin Hosu a propus ca organizații precum Asociația Română de Relații Publice și alte instituții să-și asume un rol activ în educarea publicului și prevenirea răspândirii informațiilor false. El a evidențiat importanța învățării critice și a responsabilității în mediul online, mai ales în contextul unei epoci în care adevărul pare relativizat.
Totodată, Cătălin Hosu a subliniat importanța eticii în comunicare, sugerând că trebuie să ne gândim cum ne-ar afecta acțiunile pe noi înșine sau pe cei dragi nouă. A evidențiat nevoia unei educații responsabile, atât în rândul publicului, cât și în companii, pentru a evita dezinformarea și manipularea informațiilor.
Webinarul a adus în prim-plan nu doar importanța colaborării între comunicatori și mass-media în combaterea fake news, ci și necesitatea unei abordări responsabile și etice în furnizarea și consumul de informații în era digitală. A evidențiat complexitatea și provocările asociate cu identificarea și combaterea dezinformării, subliniind că este o responsabilitate colectivă să promovăm informația corectă și să ne educăm în mod critic și responsabil în mediul online.
Întâlnirea este parte a unui program de întâlniri periodice pe subiecte relevante cu profesioniștii în relații publice și comunicare, derulate sub umbrela Open House de către Asociația Română de Relații Publice. Pentru a urmări inițiativele și proiectele Asociației, vă puteți abona la newsletter-ul ARRP aici. Pentru a primi evenimentele dedicate profesioniștilor în relații publice vă puteți abona la newsletter-ul EventsMax – PR aici.