Invitat al celei mai recente întâlniri organizată de Asociația Română de Relații Publice, cu tema „Colaborarea între comunicatori și media pentru combaterea fake news” Toader Păun, Digital Manager Veridica.ro, a subliniat importanța responsabilității media față de public și necesitatea unei informări corecte și complete. El a evidențiat că dezinformarea și lipsa onestității în transmiterea informațiilor au dus la pierderea încrederii publicului în media și în profesioniștii din comunicare.
Având o experiență vastă în media, Toader Păun a discutat provocările actuale ale presei în identificarea și demontarea știrilor false, dezinformării și propagandei. El a subliniat dificultatea de a distinge între informația corectă, informația greșită și manipularea, și a evidențiat nevoia de a naviga prin aceste provocări cu responsabilitate și competență.
“Informația corectă este sufocată de zgomotul generat de cantitatea mare de informații lansate în spațiul public, iar provocarea majoră este să izolăm acea informație relevantă de zgomotul de fond”, a susținut Toader Păun. El a explicat că fenomenul este alimentat de algoritmii platformelor sociale și motoarelor de căutare, care favorizează informațiile care generează interacțiuni, fără să aibă în vedere calitatea sau veridicitatea acestora. Astfel, se creează o bulă informațională în care oamenii sunt expuși la conținut care le validează propriile credințe și interese, fără să își pună întrebări critice.
Păun a menționat că oamenii devin prea receptivi la informații superficiale și că, odată ce aceste informații greșite sunt internalizate, devine dificil să le demontezi. Mai mult, platformele sociale pun obstacole în calea demontării acestor știri false, ceea ce face procesul de combatere a lor și de promovare a informației corecte dificil și consumator de timp.
În final, Toader Păun a evidențiat importanța efortului continuu de a promova informația corectă și de a lupta împotriva dezinformării, recunoscând că aceasta este o provocare majoră pentru mass-media și profesioniștii în comunicare în mediul digital contemporan. El a pledat pentru o abordare mai responsabilă din partea mass-mediei și a comunicatorilor, menționând că trebuie să ne fixăm obiective pe termen lung și să acordăm o atenție mai mare eticii și impactului asupra publicului.
Veridica este o publicație specializată în monitorizarea, analiza și demontarea campaniilor de fake news, dezinformare și manipulare din Europa Centrală și de Est, într-un context geopolitic tot mai fluid.
Întâlnirea este parte din programul de evenimente derulat de Asociația Română de Relații Publice pentru profesioniștii în domeniu și s-a desfășurat online, pe 4 aprilie, cu suportul Oameni și Companii, EventsMax.ro și Comm360.